Friday, June 29, 2007

TAGGED

Sju ting du (kanskje) ikkje visste om meg:

1. Eg er ein food freak. Eg elskar å lage mate og hatar halvfabrikat, Toro og Grandiosa. Eg kjøpar helst økologisk og unngår i det lengste smakstilsetningar og e-stoff, kveitemjøl og sukker. Eg brukar nesten alle mine pengar på mat.

2. Eg er nesten vegetarianar, men spiser ein rein indrefilét i ny og ne (he he). Eg spiser aldri blandingsprodukt som kjøttdeig, pølser, kjøttpålegg og skinke o.l. Dersom eg skal lage kyllingfilet skjer eg vekk cirka 1/3 del for at kjøtet skal vere 100 prosent reint.

3. Eg gikk på rytmisk sportsgymnastikk, trena skikkelig seriøst(!) og vart kretsmester (Møre&Romsdal) i 1992. Ellers har eg spelt handball i 11 år (før eg flytta til Bergen) og gikk idrettslinja på vidaregåande.

4. Eg elskar musikk og var éin av fem ravara i heimbygda Ulsteinvik på 90-talet! Eg har vokse opp med blanta anna disco og italo (min far) og synthpop (min bror) og sjølv har eg alltid vore ei techno jente. Eg brukte å danse foran tv-en (når dei andre skulle sjå på tv) til feks Spagna og Donna Summer.

5. Då eg var lita klagde eg over at eg måtte gå med raude og rosa klede saman, og mamma sa til pappa at han måtte passe på kva eg kledde på meg når eg skulle i barnehagen. Eg "lånte" óg ein gullring av mamma som eg mista i barnehagen.

6. Eg har aldri brukt eller prøvd narkotika (ikkje noke sterkare enn alkohol) og stolt av det!

7. Eg blir provosert når folk står med bilen på tomgang.



Seven things you (probably) did not know about me:

1. I am a food freak. I love to cook and I hate food that is not made from scratch. I buy organic food and I spend almost all of my money on (healthy) food.

2. I am almost a vegetarian, but I eat a steak once in a while. I never eat mixed meat like sausage, minced meat, ham and so on. When I make chicken I cut off 1/3 of the filét to be sure that the meat is 100 prosent clean.

3. I was active in rythmic gymnastic, trained very serious and became champion for my county in 1992. I also have played handball in 11 years and study sports at high school.

4. I love music and was one of five ravers in my homevillage Ulsteinvik. I grew up with disco and italo (my dad) and synthpop (my brother) and I used to dance to Spagna and Donna Summer in front of the TV. Myself I have always been a techno girl.

5. I used to complain about wearing red and pink togehter when I was little, and my parents had to make sure that I putted on proper clothes for the kindergarten. I also once "borrowed" a gold ring from my mum and I lost it in the kindergarten.

6. I have never used drugs and proud of it!

7. I think it is provocating when people let their car run on empty.

6 comments:

Anonymous said...

Økologisk mat er bra. Kjøper også endel av det!

Anonymous said...

håndball e jeli kool!
spilte fra eg var 4 til eg var 19, og bittelitt i bergen

Anonymous said...

du virker som ein feiende flott kvinne. skulle ønske at jeg kjennte deg. jeg drev også med rytmisk sportsgymnastikk fra jeg var 4 til jeg var 19. og bittelitt i bergen.

Anonymous said...

ikke noe vondt ment, men har du tenkt over konsekvensene av den økologiske bølgen som vi surfer på?
hva skal du si til en afrikansk bonde som lever i tørre og ugjestmilde omgivelser? at han ikke får bruke sprøytemidler og vekstfremmende midler på produktene sine for å i det hele tatt få noe til å vokse?
det blir det samme som å ta fra denne personen hele livsgrunnlaget sitt.
en sak har alltid mange sider;)

karoline said...

man burde satse på kortreist mat, bonde. det burde jo du si deg enig i.

Anonymous said...

det er vel ganske ironisk å høre om kortreist mat fra folk som innehar et så stort interessefelt for klær og mote, og dermed nok også eier store mengder klær (jeg tviler sterkt på at produksjonen av alle klærne dine er kortreiste og miljøvennlige samt økologiske)
– "Det er et tankekors at mange ivrer for en ideologi som på verdensbasis vil føre til at om lag halvparten av jordens befolkning vil måtte sulte. Stort mer egoistisk går det ikke an å bli" landbruksprofessor erling strand.
han påpeker også noen andre momenter "Dyrene gjøres friske med medisiner og plantene holdes friske med plantevernmidler. jeg skjønner at folk vil ha ren mat, men mener at det for ofte er en logisk svikt i resonnementene til dem som vil ha økologisk dyrket mat. – Når de aksepterer at dyrene gjøres friske ved hjelp av kjemiske midler, hvorfor foretrekker de da å spise syke planter fremfor å spise planter som er gjort friske ved hjelp av plantevernmidler? "

Strand mener at man ikke har noen grunn til å være engstelig for helsefare når man spiser norske landbruksprodukter. – Det er satt strenge grenser for hvor mye vi kan få i oss uten at det er helsefarlig, men etter hvert er analysemetodene blitt så nøyaktige at du kan finne uønskede stoffer over alt. Han synes valget er enkelt når alternativet til plantevernmidler og kunstgjødsel er at avlingene vil gå drastisk ned, fordi jorden blir utarmet for plantenæring.

et rent økologisk landbruk i norge er dessuten ikke mulig i store deler av norge pga norges typografi og jordkvalitet.
dette betyr også at vi kan se langt etter å være selvforsynte på noen punkter i matveien,da økologisk produksjon er mye mer ressurskrevende,iallefall plassmessig.
helt klart er kortreist mat bra i et miljøvennlig perspektiv.men miljøvennlighet har også en pris,så om vi er villige til å la en del folk dø for å være miljøvennlige er jo det beundringsverdig.men regner med du ikke er villig til å være en del av den lidende parten.
om du skal se det i et slikt perspektiv du nevner,bør du kanskje vurdere å handle etter mønsteret du higer etter å oppnå, noe som vil medføre at du må kjøpe alle klærene dine eksempelvis fra norske fabrikker som ligger i umiddelbar nærhet av ditt hjemsted, eller sy alt selv.
utsagn av typen du kommer med er tydelig populistiske, men vær kritisk til en del av informasjonen du leser om ting,og sett deg inn i saker før du uttaler deg så bastant om noe:)